מה נשתנה הדג הזה?

מה נשתנה הדג הזה?

סוזי גלר

חג הפסח מתקרב בצעדי ענק ואיתו ההכנות הקדחתניות לארוחת ליל הסדר. אז על מה חשבתם הפעם? מרק, בשרים, ירקות ותפוחי אדמה בוואריציות שונות? ומה עוד? החלטתי לנצל את ההזדמנות בכדי לפתוח לכם צוהר אל עולמם הקסום של הדגים. אז בואו ונצלול יחד אל החלבון האיכותי שלא זוכה מספיק להערכה.

חג הפסח עוד רגע כאן. הבית מצוחצח והבגדים המגוהצים מחכים בסבלנות בארון. אז אחרי שעבודת הניקיון מאחורינו מגיע זמן בניית התפריט לאחד האירועים המשמעותיים ביותר בשנה בבית היהודי, ליל- הסדר.

כבכל אירוע חשוב אנו מכבדים את אורחינו ויקירנו במספר עשיר ואיכותי של מנות. ובמה מתחילים? במנה ראשונה כמובן. רבים נוהגים לפתוח במרק עוף מהביל, ויש שאף יטרחו להכין מנת פתיחה נוספת, דג.  האפשרויות רבות, יש שיבחרו בדגים ממולאים או קציצות דג (גפילטע פיש), ויש שיעדיפו את הגרסה הפיקנטית יותר, דגים ברוטב עגבניות חריף (חריימה) ועוד.

אז בואו וננצל לרגע את הזדמנות בכדי להסביר לקוראינו מדוע כדאי להמשיך לאכול דג גם בימי חול המועד ובעיקר גם בשאר ימות השנה.

אך לפני הכול, האם ידעתם שההמלצה הינה לצרוך לא פחות מ-3 מנות דג בשבוע! אז מה יש בהם, הדגים, שהופך אותם למזון כה מומלץ?

ראשית, בדגים יש חלבון איכותי. כמו כן הם מכילים ויטמינים רבים כמו E ,D ,A ,B, מינרלים, והשמן האיכותי אומגה 3 יחד עם ריכוזים גבוהים של DHA  וEPA .

אז לפני שתתחילו לרוץ לחנויות השונות בואו ונראה אילו דגים קיימים בכלל בארץ, מאלו כדאי להימנע ואלו בהחלט מומלצים.

טריים, קפואים ומה שביניהם

בכדי לראות אלו דגים מגיעים אל הסירים של כולנו  שוחחתי עם גברת דורית אורלי, דוברת ארגון מגדלי הדגים בישראל ועם מר אלי שריר, מנכ”ל ארגון הדגים. הנתונים, עלי לציין, די מפתיעים. לא פחות מ- 60% מהדגים הנמכרים ברשתות השונות הינם ייבוא של דגים קפואים, 10% מהדגים הינו ייבוא טרי ואילו רק 30% מהדגים הינם ייצור מקומי.

ומהו הסוג הנרכש ביותר? הסוג הקפוא, כך מסתבר. והסיבה, מחירם הנמוך יותר לכאורה. בהסתכלות מהירה  יראה כאילו הדג הקפוא זול יותר, אולם משקלו של הדג כולל לרוב חומרים משמרים, פולי פוספטים עם מלח, מים וקרח. אם היינו עושים חשבון כמה אנו משלמים על מים וקרח במקום על חלבון של דג טרי וודאי היינו עושים חשיבה מחודשת. כמו כן, בדג הקפוא ישנה כמות לא מבוטלת של חומר משמר, ויש לשים לב לכך.  אך בכך לא תמו חסרונותיו של הדג הקפוא. הדג הינו מזון רגיש ובמקרה שקו הטמפרטורה במהלך הייבוא נפגם איכותו של הדג יכולה אף היא להיהרס. תופתעו אולי גם לשמוע שבדומה למוצרים רבים בארצנו, רוב הדגים הקפואים בארץ מגיעים אלינו מסין ויש להם דרך ארוכה עד לסופר.

צוללים לים

וודאי כבר שמעתם על איכותם של דגי הים, העשירים באומגה 3. כך למשל הסלמון הנחשב ל”מלך הים”. אולם המצב כיום אינו  אידיאלי, ופסולת תעשייתית רבה נשפכת לים. כתוצאה מכך גם איכותו של הדג נפגמת. אז מה הפתרון?

ברכה בבריכה

ובכן, זה הזמן להכיר לכם את דגי הבריכה הישראליים. דגים מסוג זה לא קיבלו את יחסי הציבור המגיעים להם ואני חושבת שהגיע הזמן להפנות את תשומת הלב אליהם. אחד מהיתרונות של דגים אלו הוא הפיקוח הווטרינרי. בבריכות דגים ישנן אצות ומאכילים את הדגים באוכל איכותי על מנת שהדגים יהיו רזים יותר, ועשירים באומגה 3, ויטמינים ומינרלים. דגים אלו הינם נקיים יותר וללא חומרים משמרים.

נבחרת דגי הבריכה

40% מהצריכה של דגי בריכה היא של דג האמנון – העשיר במיוחד בויטמין D  ודל בשומן רווי.

30% דג קרפיון –מומלץ פחות בגלל שיש בו יותר אומגה 6 ופחות אומגה 3.

12% דג בורי.

כל יתר הצריכה מגיעה מדגי כסיף, אמיר, פורל, באס, מוסר ולברק.

ומה חדש בתחום?

קבלו את הכוכב הבא: דג ברמונדי. דג זה הינו יחסית חדש בארץ , מקורו באוסטרליה וכיום מגדלים אותו במעגן מיכאל ובניר דוד.

יתרונותיו הינם רבים: הוא עשיר בחלבון, עשיר באומגה 3, מכיל מעט עצמות ולכן יש בו אחוזים גבוהים  של פילה לבן. טעמו אף נחשב כעדין ואיכותי והוא יכול להשתלב באינספור תבשילים.

אז הפעם במקום מתכון, אני מאתגרת את כל הקוראים והשפים היקרים לנסות להכין דגים חדשים ולא רק בפסח..

 

בברכת חג כשר ושמח,

סוזי גלר

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם חברים

תפריט נגישות