החיים שלנו תותים

עונתו של הפרי האדום- האדום הזה נמצאת בשיאה, וזה בדיוק הזמן להבין מה הם הערכים התזונתיים המצויים בו, כיצד נשמר את יתרונותיו ואיך נשלב אותו בתפריט היומי.

רובנו אוהבים לאכול מתוק אך נרתעים משיקולים של בריאות השיניים ושמירה על תזונה נכונה. אך מה תאמרו אם המתוק הזה יכול לעשות לכם טוב? (במינון נכון כמובן..)

הכירו את התות. תות השדה הינו צמח בעל פרחים ממשפחת הורדניים ROSACEAE , הכולל גם את תפוח העץ, האגס, האפרסק והחבוש. לתות כ35 מינים שונים שחלקם מתורבתים. הוא גדל בארצנו בחודשי החורף בלבד, החל מדצמבר ועד חודשי מאי-אפריל.

ההיסטוריה של התות

מקור המילה תות בא ככל הנראה מהפרסית, למילה גם הגייה דומה בערבית (תות) ובארמית (תותא). התות לא מוזכר במקרא ולראשונה הופיע בספרות החיצונית ולאחר מכן בספרות חז”ל. תות (Strawberry) ככל הנראה קיבל את שמו בשל העובדה שבעבר נעשה שימוש בתבן (straw) כמצע לגידול התות ולריפוד של משטח הגידול. סברה אחרת גורסת שמראה הגבעולים העדינים של השלוחות שדמה לקשים נתן לתות את שמו.

התות התרבותי וזניו הרבים שאותם אנו צורכים כיום נוצרו לפני 250 שנה בצרפת בידי הבוטנאי בן המאה ה–18 אנטואן ניקולאוס דושן. המלך לואי ה–15 פקד להביא לו אוספי צמחים מרחבי העולם וכך הגיע תות השדה מצפון אמריקה ודרום אמריקה לצרפת.

מה יש בתותים שאין בפירות אחרים?

הנה לפניכם תעודת הזהות של 100 גרם תותים ( מקור : foodsdictonary )

ערכים תזונתיים תות

מאחורי המספרים

השפע של הוויטמינים והמינרלים הקיימים בתות שדה טרי מסייעים בהפחתת לחץ דם, מניעת דלקת פרקים, דלקת גרון ואפילו דלקת חניכיים. התותים אף נמצאים בראש הרשימה של ריכוז ויטמין .C ספל אחד של תות מספק את כל הקבוצה היומית המומלצת, והוא מהווה גם מקור מצוין לחומצה פולית, שלה תפקיד חשוב גם בייצור תאים חדשים ושימורם.

לאכול בלי חשבון?

האם התותים משמינים? אולי תופתעו לגלות אך התותים עוזרים בתהליך ירידה במשקל, גם בגלל ריכוז גבוה של סיבים בשם פקטין ,שעוזרים לתחושת שובע, וגם כי כמות סוכר הפירות (פרוקטוז) הוא רק 5% מהפרי ובנוסף כי יש להם מדד גליקמי נמוך (לא מקפיץ רמות סוכר בדם).

כמובן שכל הטוב הזה מגיע לנו גם ללא שומן, ללא כולסטרול וללא נתרן.

תותי ארצנו

לישראל, כמו למקומות רבים בעולם, הגיע תות השדה בשנות ה–60 מקליפורניה, שם התבצעו אז מרבית מאמצי הטיפוח. בעבר היה אפשר לראות בישראל תותים רק בפברואר, היום העונה מתחילה כבר באמצע נובמבר.

בארץ ובעיקר במכון ולקני ברחובות נוצרו זנים חדשים של תותים ויש להם כל כך הרבה שמות שאפשר להגיד שמשפחת התותים היא בהחלט משפחה ברוכת ילדים, והנה השמות של הזנים: תמר, אורלי, יובל, חירות, ברק, שקד, הדס, רותם, גילי , יעל והזן הטעים ביותר זן המלאך.

על פי נתוני שירות ההדרכה והמקצוע של משרד החקלאות תות השדה גדל בשטח של כ- 3,860 דונם בכל צורות הגידול, חממות לגידול תות מוגבה (תות תלוי) במצע כ- 60 דונם, חממות ומנהרות לגידול בקרקע כ- 400 דונם, מנהרות נמוכות בקרקע כ- 3,400 דונם. מספר החקלאים בישראל המגדלים תות עומד על 125, רובם באזור השרון והמשולש. בניגוד לשנים עברו כיום, באמצעות חרקים מועילים שהם האויבים הטבעיים האוכלים את המזיקים לתות, מפחיתים באופן משמעותי את השימוש בחומרי הדברה.

אפשר גם בלי קצפת

ניתן לשלב את התותים בשלל דרכים בתפריט היומי שאינן בהכרח רק תותים עם קצפת..

– סלט פירות, התותים תמיד מוסיפים נוכחות, צבע וטעם מתוק.

– סלט עלים, לא צריך יותר מדי, ניתן אפילו רק עם עלי בייבי ותרד.

– יוגורט עם תותים, כארוחת בוקר או כפינוק בין הארוחות.

– שיבולת שועל עם תותים או דגני בוקר אחרים משדרגים את הארוחה.

לא רוצים שכל הטוב הזה יגמר?

יתרונותיהם התזונתיים הרבים של התותים נמצאים כמובן בפרי הטרי. אך אם תרצו בכל זאת לשמור לכם להמשך הקפיאו את התותים בסוף העונה , ואז תוכלו ליהנות מהם בשייק או בריבה.

שייק תות- אם אתם מחובבי השייקים, אפשר להקפיא תותים (בלי העלים) וכך תישמר לכם מנת בריאות יומית בהקפאה. שמים פירות לשייק אחד בשקית ומקפיאים, וכשרוצים להכין פשוט מרוקנים את השקית לבלנדר. הפריזר הביתי לא מצליח לשמר את התותים לשימושים אחרים, מכיוון שהוא יוצר בהם גבישי קרח גדולים, שיגרמו לתותים לאבד את מרקמם.

ריבה- עבור אלו מכם שאוהבים להשקיע זמן במטבח תוכלו גם להכין קונפיטורת תותים ביתית. הסוכר, כידוע, הוא חומר משמר מצוין. עבור ריבה בעלת ערכים תזונתיים טובים תוכלו להסתפק בהוספה של 3 כפות סוכר חום לחבילת תותים. אם תרצו ריבה שתחזיק למשך זמן רב יותר תצטרכו להוסיף מחצית סוכר לכמות התותים. מומלץ גם להוסיף תפוח קלוף וחתוך לקוביות המכיל חומר מייצב שנקרא פקטין שישמור על הריבה יציבה יותר.

לבריאות!

סוזי גלר

דיאטנית קלינית מומחית במטבוליזם

sussygaler@gmail.com

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם חברים

תפריט נגישות